Dlaczego picie wody jest kluczowe dla naszego organizmu 0
Dlaczego picie wody jest kluczowe dla naszego organizmu

Jeśli mielibyśmy wymienić jedną poradę zdrowotną, która ma wielki wpływ na cały nasz organizm, to byłoby to regularne picie wody. Woda jest niezbędnym płynem do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu i jest częścią naszego życia od urodzenia. Znaczna utrata płynów powoduje natychmiastowe komplikacje zdrowotne. Bez jedzenia można przeżyć kilka tygodni, ale bez wody nie dłużej niż trzy dni. Około 60-70% naszej masy ciała składa się z wody, a człowiek codziennie wydala 2-3 litry wody poprzez pocenie się, oddychanie lub oddawanie moczu.

W Polsce mamy szczęście, że mamy wystarczająco dużo dobrej jakości wody pitnej. Ale często uważamy to za coś oczywistego lub nie zwracamy na to wystarczającej uwagi, dopóki to przegapimy. Kiedy zaczynamy odczuwać pragnienie, to znak, że nasz organizm jest odwodniony. Poczucie pragnienia i suchości w gardle to sygnał, że nerki, układ moczowy i serce cierpią, czujemy się zmęczeni, boli nas głowa, skóra jest sucha i wygląda niezdrowo lub mamy problemy z wahaniami ciśnienia krwi. Nawet przy 5% odwodnieniu naszemu organizmowi grozi przegrzanie, zapaść krążenia i wstrząs.

Dlaczego woda jest taka ważna? 

Woda działa w naszym organizmie jako transporter składników odżywczych, „lubrykant” dla stawów i narządów wewnętrznych, reguluje temperaturę ciała, zapewnia strukturę komórkom, tkankom oraz przyczynia się do prawidłowego przebiegu reakcji chemicznych i metabolicznych. Woda stanowi od połowy do trzech czwartych wagi ciała ludzkiego, a jej zawartość zmienia się wraz z wiekiem. Około 40% tej zawartości znajduje się wewnątrz komórek, reszta w przestrzeni zewnątrzkomórkowej. Najwyższa zawartość wody występuje w mózgu, najmniejsza w zębach, kościach i tkance tłuszczowej.

Odwodnienie 

Brak wody w organizmie powoduje niestrawność, bóle głowy, gromadzenie się tłuszczu, drażliwość, osłabienie, zmęczenie, a nawet zawroty głowy. Brak płynów jest również przyczyną nasilenia zmarszczek na skórze, osłabienia mięśni i prowadzi do tycia. Organizm zatrzymuje wodę na „gorsze czasy”, co powiększa komórki i ostatecznie prowadzi do nadwagi.

Przestrzeganie reżimu picia pomaga w utracie wagi, ponieważ poprawia trawienie poprzez przyspieszenie procesów metabolicznych w organizmie. Organizm nie zatrzymuje wody i dzięki temu stopniowo pozbywa się produktów przemiany materii i toksyn.

Nasza rada: Zacznij rano i zacznij organizm od szklanki czystej wody pitnej, która zmobilizuje procesy przemiany materii w organizmie.

Jak we wszystkim w naszym życiu, musimy znaleźć odpowiedni poziom, jeśli chodzi o picie. Nadmierne spożycie płynów, które obciąża nerki i serce, może być równie szkodliwe dla naszego zdrowia. Technicznie rzecz biorąc, regularne, nadmierne pobieranie wody nazywa się akwaholizmem.

Jak często i ile wody należy dziennie wypijać?

Najbardziej zalecaną zasadą jest picie wody przed uczuciem pragnienia oraz regularnie w ciągu dnia między głównymi posiłkami. Szczególnie latem warto mieć zawsze przy sobie butelkę płynów. Nie zaleca się picia wody podczas jedzenia. Jeśli właściwie przestrzegamy schematu picia, nie powinniśmy odczuwać pragnienia. Jeśli pod koniec intensywnego dnia pamiętasz, że piłeś mało wody i chcesz nadrobić zaległości, powinieneś wiedzieć, że upijanie się jest nieskuteczne i niepotrzebnie obciąża organizm.

To, ile litrów wody powinniśmy wziąć do organizmu, aby prawidłowo funkcjonować w ciągu dnia, zależy od tego, czy zwiększyliśmy aktywność fizyczną i psychiczną, ale także od pogody, stanu zdrowia, wagi czy wieku. Przydatną pomocą w określeniu właściwego schematu picia jest kolor moczu, który powinien być możliwie najjaśniejszy. Generalnie powinniśmy wypijać od 1,5 do 3 litrów płynów dziennie. Z reguły oblicza się objętość od 20 do 40 ml płynów na 1 kg masy ciała. Mleko, kawa, piwo i woda spożywane w postaci zup nie są wliczane do całkowitej ilości otrzymanych płynów. Dzieci i osoby starsze mają większą skłonność do odwodnienia ze względu na zmniejszoną zdolność odczuwania pragnienia.

Co należy pić?

Zaleca się picie bez ograniczeń dobrej jakości wody pitnej, która jest idealnym płynem do zdrowego trybu picia, napojów bezkalorycznych, takich jak źródlana woda stołowa lub słabo zmineralizowana woda o zbilansowanej zawartości minerałów, niesłodzone herbaty ziołowe i owocowe. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) stwierdza, że spożycie wody w napojach jest ważne (80%), przy czym woda zawarta w żywności zwykle nie przekracza 20% dziennego spożycia płynów.

Idealnie woda powinna mieć temperaturę pokojową lub tylko lekko zimną. Uczucie ochłodzenia i orzeźwienia lodowatą wodą z kostkami lodu utrzymuje się tylko przez krótki czas, woda szybko odparowuje, w końcu może nam być jeszcze cieplej.

Aplikacje przypominające o piciu wody

Jeśli masz problem, żeby pamiętać o piciu wody, to polecamy skorzystać z aplikacji na telefon. Jest teraz już bardzo duży wybór takich aplikacji i zdecydowanie większość będzie 

  • Water Tracker:

Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.amila.water&hl=pl 

iPhone: https://apps.apple.com/pl/app/water-tracker-stay-hydrated/id957258713?l=pl 

  • Hydro Pij wodę

Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.freshware.hydro&hl=pl 

iPhone: https://apps.apple.com/pl/app/hydro-drink-water/id809712513?l=pl 

  • Przypomnienie wypij wodę

Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.northpark.drinkwater&hl=pl 

iPhone: https://apps.apple.com/pl/app/przypomnienia-o-piciu-wody/id1417038587?l=pl 

Komentarze do wpisu (0)

Waluty
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl