
Marka Kabak to jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich brandów oferujących wyjątkowe akcesoria modowe – od kolorowych skarpet, przez czapki, aż po ręcznie robione dodatki. Jej unikalny styl, kreatywne wzory i wysoka jakość produktów zdobyły serca zarówno miłośników mody, jak i osób ceniących sobie oryginalność i komfort. Jednak za sukcesem Kabak kryje się coś więcej niż tylko świetny design – to także silne zaangażowanie w zrównoważoną produkcję i ekologię. W wywiadzie założyciele zdradzą nam, jak połączyli kreatywność z dbałością o naszą planetę, jakie wyzwania napotykali, dążąc do zrównoważonej produkcji, oraz jakie mają plany na przyszłość w zakresie ekologii. Poznajcie kulisy powstawania Kabak i dowiedzcie się, dlaczego warto wspierać marki, które stawiają na odpowiedzialność i troskę o środowisko.
Założyciele marki od samego początku stawiają na odpowiedzialną modę. W procesie produkcji Kabak zwraca szczególną uwagę na minimalizowanie wpływu na środowisko – od wykorzystywania ekologicznych materiałów, po dbanie o warunki pracy w fabrykach. Marka promuje także ideę slow fashion, zachęcając klientów do świadomych zakupów i inwestowania w produkty, które będą im służyć przez lata.
Jakie wartości są dla Was najważniejsze i jak wpływają na codzienną działalność marki?
Najbardziej zależy nam na tym, by wpływ wywierany przez naszą działalność na środowisko malał z każdym dniem. Wierzymy, że odpowiedzialny, zrównoważony rozwój to proces, nie kwestia jednej decyzji. Każdego dnia próbujemy dołożyć małą cegiełkę do budowy świata, w którym chcielibyśmy móc żyć w przyszłości.
Wierzymy, że każda nasza decyzja powinna być zgodna z wartościami, które promujemy – stawiamy na etyczne źródła surowców i wspieramy lokalnych producentów, by tworzyć dobrą jakość z poszanowaniem dla ludzi i natury. Uważamy, że nawet najmniejsze kroki mają znaczenie, dlatego oprócz dalekosiężnych celów, skupiamy się na ‘tu i teraz’ i małych zmianach, których możemy dokonać jednym spotkaniem, w ciągu tygodnia, miesiąca, czy kwartału.
W jaki sposób staracie się minimalizować wpływ na środowisko podczas produkcji Waszych produktów?
Wierzymy, że produkt o zminimalizowanym wpływie na środowisko to taki, który powstaje niedaleko, którego cykl produkcji ma miejsce w większości w naszym kraju lub przynajmniej w Europie. Minimalizowanie wpływu na środowisko to dla nas priorytet. Co roku rozsyłamy kwestionariusze do naszych dostawców, by zbierać informacje o tym jak wygląda cykl produkcji. Staramy się edukować firmy, z którymi pracujemy. Mocno upraszczamy składy, ponieważ takie produkty łatwiej poddać recyklingowi. Staramy się tworzyć produkty, które są trwałe i wielofunkcyjne, co pozwala na dłuższe ich użytkowanie. Ograniczamy odpady produkcyjne, testujemy też rozwiązania, które mamy nadzieję, że docelowo pozwolą nam te odpady ograniczyć praktycznie do zera.
Jakie surowce wykorzystujecie do produkcji i dlaczego akurat na nie się zdecydowaliście?
Głównie korzystamy z organicznej bawełny (Dlaczego warto wybrać bawełnę organiczną?). W poprzednim roku przeprowadzaliśmy testy lnu i bawełny pochodzącej z recyklingu. W tym sezonie udało nam się wdrożyć linię produktów bawełniano-konopnych, do których wyprodukowania użyto konopie rosnące w Polsce . Decydując się na te surowce, kierujemy się ich właściwościami, bardzo niskim w porównaniu do innych rozwiązań śladem środowiskowym oraz trwałością. Nasz kluczowy surowiec, czyli organiczna bawełna jest uprawiana bez użycia toksycznych pestycydów, co korzystnie wpływa na zdrowie pracowników na plantacjach, zdrowie społeczności lokalnych oraz jakość środowiska (przede wszystkim wód gruntowych).
Jakie wyzwania napotkaliście jako marka ekologiczna na polskim rynku?
Jako marka ekologiczna na polskim rynku mierzymy z kilkoma wyzwaniami. Jednym z nich jest edukacja naszych dostawców na temat zrównoważonej mody i wpływu, jaki ma ona na środowisko. Wiele osób nie zdaje sobie jeszcze sprawy z korzyści płynących z odpowiedzialnej produkcji. Konkurencja ze strony tradycyjnych marek nadal stanowi wyzwanie - nie jesteśmy w stanie wygrać plebiscytu na najniższą cenę. Bardzo wierzymy jednak w to, co robimy - nie mamy wątpliwości co do tego, że na rynku jest miejsce na produkty, które służą dłużej, niż średnia rynkowa i mimo wyższej ceny, służą nam nie jeden sezon a kilka.
Jak edukujecie swoich klientów na temat zrównoważonej mody i świadomych wyborów zakupowych?
W KABAK wierzymy, że edukacja to klucz do świadomych wyborów. Regularnie udostępniamy informacje o naszych małych sukcesach, ale i potknięciach. Tłumaczymy różnice między podstawowymi surowcami dostępnymi na rynku. W swoich social media dzielimy się tym, co kształtuje naszą wrażliwość - wierzymy, że w ten sposób przekonamy innych do zainteresowania się tym jak duży wpływ na otoczenie mają nasze decyzje konsumenckie. Materiały edukacyjne, wywiady i dane można również znaleźć na naszej stronie internetowej. Dzielimy się również informacjami o cyklu życia naszych produktów, materiałach, z których są wykonane, oraz o znaczeniu certyfikatów, aby pomóc naszym odbiorcom podejmować bardziej przemyślane decyzje zakupowe.
Jakie działania podejmujecie, aby wspierać lokalnych dostawców i produkcję w Polsce?
Wszystkie nasze produkty powstają z pomocą lokalnych dostawców, współpracujemy z polskimi producentami i rzemieślnikami. Wierzymy, że takie działanie nie tylko wspiera lokalną gospodarkę, ale także pozwala zredukować ślad węglowy związany z transportem. Mamy z tego jeszcze jedną korzyść - bliskość łańcucha dostaw pozwala nam na zadawanie pytań i weryfikację tego jak nasze produkty powstają. Nie ma bariery językowej, tysięcy kilometrów, a niewielka rotacja w łańcuchu dostaw sprawia, że dobrze znamy naszych dostawców. Regularnie szukamy nowych, lokalnych materiałów, a także inwestujemy czas i środki w relacje z naszymi partnerami w celu budowania zrównoważonego łańcucha dostaw.
Jakie innowacje planujecie wprowadzić, żeby jeszcze bardziej zredukować ślad węglowy Waszej marki?
W 2023 roku udało nam się przeprowadzić kompleksową analizę śladu węglowego naszej firmy ze wsparciem eksperta zewnętrznego. Dzięki temu stworzyliśmy plan działania, który konsekwentnie wdrażamy i obecnie skupiamy się już głównie na wywieraniu wpływu na naszych dostawców, aby redukować ślad środowiskowy przypadający na nowopowstające produkty.
Pracujemy również nad rozbudowaniem naszego outletu (obecnie trafiają tam produkty uszkodzone, które można kupić w okazyjnej cenie i dać im drugie życie) o produkty, które wracają do nas. Poszukujemy surowca, który nadawałby się do produkcji na maszynach dziewiarskich, ale rósłby (ponieważ zależy nam na surowcu organicznym, roślinnym) w Europie. Dzięki przeniesieniu naszych operacji logistycznych do bardzo nowoczesnego centrum magazynowego, udało nam się bardzo ograniczyć emisje przypadające na szykowane zamówienie.
To oczywiście tylko część działań - w rzeczywistości jest ich znacznie więcej. Co roku, w listopadzie, wydajemy nasz raport CSR. Robimy to, by podsumować wszystkie nasze zeszłoroczne plany, ale również postępy względem poprzedniego roku.
Jakie macie plany na przyszłość?
Nasze plany na przyszłość obejmują dalszy rozwój oferty produktów, które łączą wysoką jakość z redukcją wpływu produktu na środowisko. Chcemy więcej energii poświęcać na edukację. Chcemy, by nowe kategorie i produkty były nie tylko niskoemisyjne, ale również stworzone z myślą o osobach wykluczonych z rynku pracy. Plany są całkiem konkretne, ale jeszcze nie chcemy ich zdradzać :)
Jak według Was będzie rozwijał się rynek zrównoważonej mody w Polsce i Europie w najbliższych latach?
Wierzymy, że rynek zrównoważonej mody i świadomych wyborów, będzie dalej rosnąć w szybkim tempie. Już teraz transparentność, etyka produkcji, czy wpływ mody na środowisko to tematy istotne dla konsumenta. My bardzo tym trendom kibicujemy i uważamy, że nasza misja zostanie wypełniona właśnie wtedy, gdy kupując nową rzecz rozważymy jej wpływ nie tylko na nas samych, ale na wszystkie osoby i miejsca, z którymi nasz produkt ma styczność, zanim trafi w nasze ręce.
Jakie działania z zakresu CSR podejmujecie w KABAK?
Nigdy nie chcieliśmy nazywać tego oficjalnie - działaniami w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu, choć im starsi jesteśmy, tak właśnie powinniśmy scharakteryzować niektóre nasze działania. Z wiekiem (w tym roku obchodziliśmy 11 urodziny!) lepiej rozumiemy, że jako KABAK czujemy się odpowiedzialni za to jak wygląda świat, który nas otacza. Chcemy zmieniać przynajmniej ten najbliżej od nas, na który mamy realny wpływ.
Staramy się stosować zrównoważone materiały, ciągle szukamy nowych, ponieważ wierzymy, że zawsze możemy być lepsi. Chcemy wyprzedzać rynek i próbować budować popyt na lepsze rozwiązania. Przecierać szlaki i zmuszać znacznie większe od nas firmy do tego, by wdrażały odpowiedzialne materiały i produkty do swojej oferty.
Budujemy lokalny łańcuch dostaw i miejsca pracy.
Regularnie tworzymy projekty charytatywne oraz współpracujemy z organizacjami non-profit. Dużo mówimy o planecie, ale naszym zdaniem nie da się troszczyć tylko o planetę, zapominając o wszystkich ludziach, którzy na niej żyją.
Czy zauważyliście zmiany w podejściu polskich konsumentów do ekologicznych produktów na przestrzeni ostatnich lat?
Podejście konsumentów do ekologicznych produktów szybko się zmienia. Od jakiegoś czasu to już nie tylko puste słowo “EKO”. Coraz więcej osób zadaje nam trudne pytania, odbiorców interesuje wpływ ich wyborów na środowisko. Widzimy, że coraz chętniej wybierane są te produkty, które powstały z włókien organicznych.
Jaki jest Wasz ulubiony produkt?
Na to pytanie nie ma jednej, prostej odpowiedzi. W tym miesiącu (mamy październik), powiedzielibyśmy że to skarpetki z grzybami oraz czapki złodziejki z bawełny organicznej. W tym roku do oferty trafi szalik z kotami, który z nami jest już od kilku tygodni i praktycznie się z nim nie rozstajemy.
Zobacz KABAKową kolekcję czapek i szalików z bawełny na www.pandawanda.pl!
O nas
Jesteśmy zaangażowani w promowanie zdrowego stylu życia i zrównoważonego rozwoju. Nasza misja to dostarczanie informacji, które pomogą Ci żyć zdrowiej i bardziej ekologicznie. Dziękujemy za czytanie i dołączenie do nas w naszej misji! Więcej o nas przeczytasz tutaj!